mode i livet

Mode

Mode och trender påverkar de flesta av oss, vare sig vi är medvetna om det eller inte. Om du, liksom många andra, inhandlar dina kläder och accessoarer bland stora kedjor som H&M, Zara, Lindex eller Bik Bok köper du automatiskt kläder som är, mer eller mindre, trendiga just nu. Mode är med andra ord en stor del av mångas vardag idag, och många har det även som ett stort intresse. Vad innebär ordet egentligen och hur samt när uppstod begreppet och tanken om vad som är modernt och trendigt i till exempel klädväg? Följ med på modets resa genom tiderna.

Mode – en begreppsutredning

Ordet mode härstammar från latinets modus, som betyder sätt, fason, rytm, mått eller gräns – det vill säga något som är i rytm med periodens smak. Ordet används främst när man pratar om kläder och accessoarer, men kan också kopplas till en mängd andra saker som är populärt för tillfället, till exempel inom musik, frisyrer, mat eller inredning. Det kan också återspeglas i exempelvis arkitektur och konst, vilket framför allt är vanligt när man pratar om konstnärliga uttryck från förr i tiden. Med modet vill människor skapa sig ett eget uttryck, snarare än att följa en viss standard, till exempel klädkod som är vanligt bland arbetskläder.

Föreställningen om att mode ska återspegla individen och dess smak har sin början i 1500-talets centrala och sydliga delar av Europa. Från denna tid, och i synnerhet på 1700-talet, började till exempel överklassen att skapa egna ideal vad gäller klädsel. Det här modet kunde särskilja dem från lägre och fattigare klasser. Att modet har sett olika ut inom olika klasser och andra grupper i samhället står sig än idag. En 17-åring klär sig sällan på samma sätt som en 70-åring, och bär någon en Chanel-väska symboliserar detta hög status och pengar – det vill säga en högre klass – i och med att märket är så pass dyrt.

Olika moden genom historien

Att mode är föränderligt är de flesta av oss eniga om. Hur kvinnor klädde sig på till exempel 1700-talet skiljer sig avsevärt från hur många kvinnor klär sig idag. Hur har då modet sett ut genom historien? På sätt och vis har varje epok, och senare även årtionden, sina egna moden och trender, men några välkända trender genom tiderna är till exempel modet under Ludvig XIV:s tid, då de vita perukerna (för både män och kvinnor) och det feminina herrmodet hade hög status. Såväl män som kvinnor bar stora och uppseendeväckande dräkter, vilket kom att ändras allt eftersom, bland annat i och med den framväxande medelklassens intyg i modet.

1900-talets mode har inneburit många förändringar. På 1920-talet blev det trendigt med smala och raka klänningar på kvinnor, och snart började även kvinnor att bära långbyxor. Detta mycket tack vare modeikonen och modeskaparen Coco Chanel. Sedan dess har kjol- och byxmodeller hos kvinnor varierat – från vadlånga kjolar till 60-talets minikjol och från smala långbyxor till 70-talets vida jeans. På 80-talet blev neonfärger, axelvaddar och tajts populärt. Modet svänger hela tiden, och många gånger är den ena periodens trender en reaktion på den förra periodens trender.

Mode och trender idag

Mode har haft en betydande roll för människor sedan långt tillbaka. Idag är det främst ett personligt uttryck för sin egen stil, men tidigare (och till viss del än idag) har modet reflekterat exempelvis klasstillhörighet. Idag är modet mer föränderligt och brett än någonsin. De trender vi tidigare har kunnat dela upp i epoker om cirka tio år eller längre förändras inom loppet av ett par år eller mindre idag. Vi går också gärna tillbaka till äldre perioder för att hitta inspiration. Nyligen var den utsvängda byxan à la 70-tal ett stort mode igen, men redan under kommande år kan detta redan ha bytts ut mot någon annan ny trend.

jägarexamen är enkelt att få

Ta intensivkurs för jägarexamen på ett säkert sätt

Tjena allesammans! Idag tänkte jag prata lite om hur man tar en intensivkurs för jägarexamen på ett säkert sätt. Jag har ju börjat att jaga tillsammans med min bror Erik och det är faktiskt rikitigt kul. Det är därför som att jag göra den här artikeln för att även andra ska få uppleva den spännande känslan.

Något som vi människor alltid har ägnat oss åt genom alla tider är jakt, från början var det för överlevnad medan det på senare tid har blivit för att hålla koll på marker samt att det är en hobby som många gillar att ägna sig åt tillsammans med sitt jaktlag. Så när man vill jaga så måste man alltid ha en jägarexamen och jaktlicens samt vapenlicens.

Självklart finns dessa regler för att alla ska kunna befinna sig i skogen utan att utsättas för någon fara, det gäller även dig som jägare. Det är också viktigt att man har övning och färdigheter i hur man skjuter eftersom att det är viktigt att man träffar rätt på djuret av humana skäl. En intensivkurs jägarexamen ger dig alla kunskaper som du behöver inom såväl den teoretiska som den praktiska delen för att kunna ta en jakt- och vapenlicens.

Boka din jägarutbildning via nätet

En av de mest populära utbildningarna för intensivkurs till jägarexamen hittar du här, de håller flera utbildningar och kurstillfällen per år och ni kan alltid se när nästa inträffar på deras hemsida, här hittar du även prisuppgifter och ingående kursinnehåll. Självklart kan du även boka in dig själv på det datum och den ort som passar dig bäst, dem är absolut det självklara valet för dig som vill ta jägarexamen i Stockholm med omnejd.

Erfarna lärare inom jakt

För att du som elev på jägarutbildningen alltid ska få komplett kunskap och rätt hjälp kommer ni att bli undervisade av erfarna och kompetenta lärare med många år inom jaktbranschen.

Under er intensivkurs jägarexamen kommer ni bland annat att ha teoretiska lektioner, skjutövningar på bana, praktisk övning med vapen och mycket mer för att ni ska kunna jaga på ett tryggt och säkert sätt tillsammans med ert jaktlag hemma i skogen.

Plast i miljön

Plast

När det handlar om plast är nog detta något som ingen kan undvika att komma i kontakt med. Här gäller det ett material som verkligen är mycket användbart och används i massor av olika produkter. Just plast är heller inte ett namn för bara ett material, utan är ett samlingsnamn för många olika material med skillnader som kraft, hållfasthet och elasticitet för att bara nämna några. Plast är idag funnet i massor av olika produkter såsom glas och tallrikar och resväskor till att faktiskt även användas som fönster i flygplan. Egentligen är det helt fantastiskt hur många saker det finna som detta material i sina olika former verkligen kan användas till.

När det handlar om den plast som används i flygplan som fönster för sin kraftiga styrka och hållbarhet har den typen fått bära namnet polykarbonat. Detta material är också något som tillsammans med ABS-plast används mycket vid tillverkningen av resväskor. Detta är som du ser bara några olika typer av materialet som finns. Andra typer är då bakelit, cellplast och plastfilm samt att detta då bara är ett litet axplock av vad ordet plast verkligen står för. Här kommer du hur länge du än letar alltid att finna flera olika typer av detta material, och i takt med utvecklingen tillkommer det även hela tiden nya.

Något som krävs vid tillverkning av plast

Hur som helst är det något som behövs vid tillverkningen av materialet och som egentligen är det som sätt priset på vad det kostar. Detta är olja och finns inte denna råvara kommer det att bli mycket svårt att tillverka alla de olika former av plast som finns idag. Med andra ord kommer alla de plastbyttor, lådor och resväskor att vara beroende av att det hela tiden finns en tillräckligt stor tillgång på råolja. Finns inte detta så finns det heller ingen plast.

Potatis är gott

5 enkla och hälsosamma maträtter jag gillar

Jag gillar att äta bra mat och jag har väldigt svårt för mat så som snabbmakaroner och färdiga köttbullar, pulvermos och fiskpinnar, frysta rätter som man värmer i micron och liknande. Dels för att det inte är gott men också för att det innehåller alldeles för lite näring! Jag gillar inte att laga mat speciellt nämnvärt men man behöver inte göra avancerad mat för att den ska bli lite bättre och mer näringstät. Det finns enkla hälsosamma maträtter som går snabbt att laga. Men okej, jag går erkänna att jag äter en större mängd snabbnudlar än vad en bör göra.

Jag vill absolut inte komma med några pekpinnar och för min del får människor äta precis vad de vill. Här vill jag dock ge inspiration till att det behöver inte vara svårt eller tidskrävande att äta lite bättre.

1. Torsk i ugn med kokt potatis/ris

Vit fisk tycker jag är tacksam mat. Man blir behagligt mätt på det, det är gott, det är lätt att alltid ha hemma i frysen. Jag brukar göra fisken i ugnen med bara lite salt och peppar på och servera med potatis, grönsaker och ibland sås. Såsen gör jag på kvarg, creme fraiche, gräddfil eller liknande med salt, citron och peppar. Jag gillar att ha kokt/stekt sparris till torsk, det passar bra men även broccoli (om man nu gillar det, vilket inte jag gör) sockerärtor, edamamebönor, vanliga gröna ärtor.

2. Skalade räkor med kokt potatis och kokt ägg

Okej det tar ett tag och skala räkorna om man inte vill ha färdigskalade räkor som oftast inte är lika goda. Antingen så skalar man alla på en gång och serverar vid bordet eller så får man skala sina egna räkor vid bordet. Det kan faktiskt vara bra att måltiden tar lite längre tid. Tillsammans med kokt potatis (som mosad på tallriken om man vill) och kokt ägg så är maten klar. Såklart man kan lägga till lite grönsaker, men herre gud det gör inget om inte ALLA måltider innehåller grönsaker.

3. Bakad potatis

Återigen potatis – men det är ju helt klart det bästa livsmedlet! Bakad potatis som äts med enbart smällt smör och salt är ju en klassiker. Vill man har lite mer så kan man göra en röra på keso och kalkon, eller creme fraiche med räkor (som blev kvar från maträtten här ovanför kanske). Servera förslagsvis med en sallad – men som sagt innan, missar du grönsakerna ibland kommer ingenting hända.

4. Spagetti och köttfärssås

En klassiker som alltid fungerar! Fullkornspasta eller ej – bestäm själv, jag varierar. Jag gör min köttfärssås väldigt enkel, steker köttfärs tillsammans med lite kryddor och vitlök, häller på krossade tomater, lite vatten och någon buljongtärning och kryddar sedan eventuellt lite mer. Servera gärna med någon grönsak till, morot t.ex. tycker jag är gott till!

5. Linssoppa

Soppa på röda linser – mums! Går att göra både avancerad och enkelt, behöver inte säga att man brukar vara enkel va. Jag fräser potatis jag har skurit i mindre bitar, tillsammans med vitlök och tomatpuré, adderar vatten och sedan röda linser och krossade tomater och låter det koka. Krydda med buljong, salt och peppar och paprikapulver eller liknande. Avnjuts bäst med en hårdmacka med smör och ost!

En del kanske tycker nu att det är alldeles för lite grönsaker i dessa rätter och att det är för mycket kolhydrater och så vidare och det går ju att finjustera kosten i alla oändlighet. Jag tycker dock att man får ställa det i relation till något annat och om det här är maträtter som kan ersätta de jag nämnde i början av inlägget så tycker jag att den här maten är good enough!

Farligt med aspartam?

Är sötningsmedelet aspartam farligt?

Det här är ett ämne som är högst omdebatterat – är sötningsmedel farligt eller inte!? Det finns ett tydligt för- och motläger och det ser man tydligt i diskussion på olika träningsgrupper och liknande på forum. De vanligaste sötningsmedlena i livsmedel i Sverige är framför allt aspartam men också acesulfam K. Trots att det finns mycket forskning kring detta samt att Livsmedelverket faktiskt säger att det inte finns några kända risker kring detta så har många människor åsikter. Ingen behöver äta sötningsmedel om man inte vill, men jag ser ingen vits med att propagera för att det skulle vara farligt, när det bevisligen inte verkar vara det bara för att man själv TYCKER så.

Mer om aspartam

Forskning visar dock på att det finns idag inga kända risker med att äta aspartam om man inte har den medfödda sjukdomen fenylketonuri. Det är den sjukdomen som kontrolleras redan på BB genom PKU-testet. Livsmedelverket har inga speciella rekommendationer kring aspartam just eftersom det inte finns några kända risker. Aspartam är uppbyggt av de två aminosyrorna fenylalanin och asparaginsyra, syror som ingår som “byggstenar” i många proteiner i vår normala kost. Något vi alltså redan får i oss genom den maten vi äter.

Aspartam är 100-200 gånger sötare och behöver alltså användas i mycket liten mängd i livsmedlet. Det innebär att trots att aspartam innehåller energi så ger de oss i princip ingen energi. Mängden blir så oerhört liten att den är försumbar.

WHO:s internationella expertgrupp JECFA har tagit fram ett ADI-värde, alltså ett accepterat dagligt intag. Det ligger på 40 milligram/kg kroppsvikt. Det innebär alltså att en person som väger 60 kg kan konsumera 2,4 g aspartam om dagen och vara inom gränsvärdet. Aspartamsötade läskedrycker får innehålla högst 0,6 gram/liter. Det betyder att en person som väger 60 kg kan dricka fyra liter aspartamsötad läsk/dag.

Överdosera inte av någonting

Det här innebär då såklart i teorin att det går att överdosera det säkra gränsvärdet för aspartam – om en 60 kg tung person dricker mer än 4 liter aspartamsötad läsk varje dag. Men det är väldigt få personer som dricker så mycket och gör man det så har man ofta andra faktorer som rör hälsan (och troligtvis ekonomin också) som man bör ta tag i.

Men vi kan inte låta dessa extremer (som knappt finns) låta styra debatten! Det finns många livsmedel som vi inte bör överdosera, framför allt för att vi oftast behöver variera vår kost för att få i oss allt vi behöver. Äter/dricker vi extrema mängder av något så blir troligtvis inte variationen så stor.

Sötningsmedel i relation till vad

Jag tycker också att vi behöver tydliggöra vad vi menar om något är bra eller dåligt. Bra eller dåligt i relation till vad. Jämför vi aspartamsötad läsk med vatten så är troligtvis vatten bättre, det är gratis och det fräter inte på tänderna och har troligtvis mindre miljöpåverkan också. Jämför vi däremot aspartamsötad dryck med sockersötad läsk så är den med sötningsmedel att föredra! Vi bör inte dricka våra kilokalorier eftersom det är extremt lätt att få i sig alldeles för mycket energi på det sättet.

Vill du läsa mer om detta från något annat än enbart en blogg – vilket jag tycker att du ska göra så kan du läsa på Livsmedelsverkets hemsida!