Potatis är gott

5 enkla och hälsosamma maträtter jag gillar

Jag gillar att äta bra mat och jag har väldigt svårt för mat så som snabbmakaroner och färdiga köttbullar, pulvermos och fiskpinnar, frysta rätter som man värmer i micron och liknande. Dels för att det inte är gott men också för att det innehåller alldeles för lite näring! Jag gillar inte att laga mat speciellt nämnvärt men man behöver inte göra avancerad mat för att den ska bli lite bättre och mer näringstät. Det finns enkla hälsosamma maträtter som går snabbt att laga. Men okej, jag går erkänna att jag äter en större mängd snabbnudlar än vad en bör göra.

Jag vill absolut inte komma med några pekpinnar och för min del får människor äta precis vad de vill. Här vill jag dock ge inspiration till att det behöver inte vara svårt eller tidskrävande att äta lite bättre.

1. Torsk i ugn med kokt potatis/ris

Vit fisk tycker jag är tacksam mat. Man blir behagligt mätt på det, det är gott, det är lätt att alltid ha hemma i frysen. Jag brukar göra fisken i ugnen med bara lite salt och peppar på och servera med potatis, grönsaker och ibland sås. Såsen gör jag på kvarg, creme fraiche, gräddfil eller liknande med salt, citron och peppar. Jag gillar att ha kokt/stekt sparris till torsk, det passar bra men även broccoli (om man nu gillar det, vilket inte jag gör) sockerärtor, edamamebönor, vanliga gröna ärtor.

2. Skalade räkor med kokt potatis och kokt ägg

Okej det tar ett tag och skala räkorna om man inte vill ha färdigskalade räkor som oftast inte är lika goda. Antingen så skalar man alla på en gång och serverar vid bordet eller så får man skala sina egna räkor vid bordet. Det kan faktiskt vara bra att måltiden tar lite längre tid. Tillsammans med kokt potatis (som mosad på tallriken om man vill) och kokt ägg så är maten klar. Såklart man kan lägga till lite grönsaker, men herre gud det gör inget om inte ALLA måltider innehåller grönsaker.

3. Bakad potatis

Återigen potatis – men det är ju helt klart det bästa livsmedlet! Bakad potatis som äts med enbart smällt smör och salt är ju en klassiker. Vill man har lite mer så kan man göra en röra på keso och kalkon, eller creme fraiche med räkor (som blev kvar från maträtten här ovanför kanske). Servera förslagsvis med en sallad – men som sagt innan, missar du grönsakerna ibland kommer ingenting hända.

4. Spagetti och köttfärssås

En klassiker som alltid fungerar! Fullkornspasta eller ej – bestäm själv, jag varierar. Jag gör min köttfärssås väldigt enkel, steker köttfärs tillsammans med lite kryddor och vitlök, häller på krossade tomater, lite vatten och någon buljongtärning och kryddar sedan eventuellt lite mer. Servera gärna med någon grönsak till, morot t.ex. tycker jag är gott till!

5. Linssoppa

Soppa på röda linser – mums! Går att göra både avancerad och enkelt, behöver inte säga att man brukar vara enkel va. Jag fräser potatis jag har skurit i mindre bitar, tillsammans med vitlök och tomatpuré, adderar vatten och sedan röda linser och krossade tomater och låter det koka. Krydda med buljong, salt och peppar och paprikapulver eller liknande. Avnjuts bäst med en hårdmacka med smör och ost!

En del kanske tycker nu att det är alldeles för lite grönsaker i dessa rätter och att det är för mycket kolhydrater och så vidare och det går ju att finjustera kosten i alla oändlighet. Jag tycker dock att man får ställa det i relation till något annat och om det här är maträtter som kan ersätta de jag nämnde i början av inlägget så tycker jag att den här maten är good enough!

Farligt med aspartam?

Är sötningsmedelet aspartam farligt?

Det här är ett ämne som är högst omdebatterat – är sötningsmedel farligt eller inte!? Det finns ett tydligt för- och motläger och det ser man tydligt i diskussion på olika träningsgrupper och liknande på forum. De vanligaste sötningsmedlena i livsmedel i Sverige är framför allt aspartam men också acesulfam K. Trots att det finns mycket forskning kring detta samt att Livsmedelverket faktiskt säger att det inte finns några kända risker kring detta så har många människor åsikter. Ingen behöver äta sötningsmedel om man inte vill, men jag ser ingen vits med att propagera för att det skulle vara farligt, när det bevisligen inte verkar vara det bara för att man själv TYCKER så.

Mer om aspartam

Forskning visar dock på att det finns idag inga kända risker med att äta aspartam om man inte har den medfödda sjukdomen fenylketonuri. Det är den sjukdomen som kontrolleras redan på BB genom PKU-testet. Livsmedelverket har inga speciella rekommendationer kring aspartam just eftersom det inte finns några kända risker. Aspartam är uppbyggt av de två aminosyrorna fenylalanin och asparaginsyra, syror som ingår som “byggstenar” i många proteiner i vår normala kost. Något vi alltså redan får i oss genom den maten vi äter.

Aspartam är 100-200 gånger sötare och behöver alltså användas i mycket liten mängd i livsmedlet. Det innebär att trots att aspartam innehåller energi så ger de oss i princip ingen energi. Mängden blir så oerhört liten att den är försumbar.

WHO:s internationella expertgrupp JECFA har tagit fram ett ADI-värde, alltså ett accepterat dagligt intag. Det ligger på 40 milligram/kg kroppsvikt. Det innebär alltså att en person som väger 60 kg kan konsumera 2,4 g aspartam om dagen och vara inom gränsvärdet. Aspartamsötade läskedrycker får innehålla högst 0,6 gram/liter. Det betyder att en person som väger 60 kg kan dricka fyra liter aspartamsötad läsk/dag.

Överdosera inte av någonting

Det här innebär då såklart i teorin att det går att överdosera det säkra gränsvärdet för aspartam – om en 60 kg tung person dricker mer än 4 liter aspartamsötad läsk varje dag. Men det är väldigt få personer som dricker så mycket och gör man det så har man ofta andra faktorer som rör hälsan (och troligtvis ekonomin också) som man bör ta tag i.

Men vi kan inte låta dessa extremer (som knappt finns) låta styra debatten! Det finns många livsmedel som vi inte bör överdosera, framför allt för att vi oftast behöver variera vår kost för att få i oss allt vi behöver. Äter/dricker vi extrema mängder av något så blir troligtvis inte variationen så stor.

Sötningsmedel i relation till vad

Jag tycker också att vi behöver tydliggöra vad vi menar om något är bra eller dåligt. Bra eller dåligt i relation till vad. Jämför vi aspartamsötad läsk med vatten så är troligtvis vatten bättre, det är gratis och det fräter inte på tänderna och har troligtvis mindre miljöpåverkan också. Jämför vi däremot aspartamsötad dryck med sockersötad läsk så är den med sötningsmedel att föredra! Vi bör inte dricka våra kilokalorier eftersom det är extremt lätt att få i sig alldeles för mycket energi på det sättet.

Vill du läsa mer om detta från något annat än enbart en blogg – vilket jag tycker att du ska göra så kan du läsa på Livsmedelsverkets hemsida!